Jak się zdrowo opalać? Bezpieczne opalanie w profilaktyce czerniaka

Większość kobiet uwielbia się opalać. To sprawia, że czujemy się piękne i zrelaksowane. Dodatkowo słońce ma korzystny wpływ na nasz organizm, ponieważ stymuluje produkcję witaminy D. Z opalaniem jednak łatwo przesadzić, a to może prowadzić do oparzeń, udarów, a nawet stać się przyczyną groźnego nowotworu – czerniaka. Aby tego uniknąć, należy rozsądnie korzystać ze słońca. Przeczytaj, jak najlepiej się opalać, by było to bezpieczne dla Twojego zdrowia.

Szkodliwość opalania

Szacuje się, że aż około 65% ludzi w Polsce znajduje się w grupie wysokiego ryzyka zachorowań na nowotwory skóry. Szczególnie zagrożone są osoby o jasnej karnacji i włosach blond lub rudych. Co gorsza, wielu z nas nie ma w ogóle świadomości, jak szkodliwa może być dla skóry długotrwała ekspozycja na słońce. Nie konsultujemy się z lekarzem pod kątem ryzyka zachorowania na nowotwory skóry, często również nie zwracamy uwagi, na niebezpieczne znamiona, takie jak pieprzyki czy plamki, które mogą znajdować się na naszej skórze.

Korzystaj ze słońca rozsądnie

Bardzo często może nam się wydawać, że skoro przez wiele lat intensywnie się opalaliśmy i nic złego się nie stało, to umiemy to robić i jesteśmy bezpieczni. Nie jest to prawdą. Warto pamiętać o tym, że czerniak najczęściej diagnozowany jest u osób po pięćdziesiątym czwartym roku życia. W młodym wieku czerniak diagnozowany jest przede wszystkim u osób, które mają ku temu genetyczne skłonności lub dramatycznie przesadziły z opalaniem. U większości pacjentów czerniak jest jednak efektem tego, że przez całe życie kumulowały się oparzenia i zniszczenia skóry.

Bezpieczne opalanie godziny

Nie chodzi o to, by całkowicie rezygnować z opalania. Powinniśmy jednak stopniowo, powoli i rozsądnie dawkować sobie słońce. Przede wszystkim nie powinniśmy wychodzić na słońce, gdy jest najsilniejsze, około południa. Niestety, wtedy plaże zwykle są pełne. Zamiast tego o wiele lepszym rozwiązaniem będzie opalanie się rano i po południu.

Obowiązkowo należy pamiętać również o użyciu odpowiedniego kremu z filtrem. Większość z nas w Polsce latem powinna używać co najmniej kremu z filtrem anty-UV 30, ale osoby o bardzo jasnej karnacji lub widocznych znamionach powinny wybrać większy filtr, 40 lub 50.

Pamiętajmy o tym, by często nakładać krem z filtrem. Nie tylko gdy planujemy opalanie, ale również np. gdy idziemy popływać. Często najbardziej niebezpieczne mogą być sytuacje, gdy wcale nie zamierzamy się opalać, a na przykład idziemy na wycieczkę w góry. W takiej sytuacji łatwo nie zwrócić uwagę na ostre, palące słońce.